Ashwagandha (Ašvaganda) - Predražený doplnok alebo pomocník pri strese a úzkosti? (skúsenosť)

Ashwagandha (ašvaganda) je vždyzelený ker, ktorý rastie v Indii, na Strednom východe a v častiach Afriky. Má dlhú históriu použitia v tradičnej medicíne.

Už stovky rokov ľudia používajú korene a oranžovo-červené plody ashwagandhy na liečivé účely. Bylina je známa aj ako indický ženšen alebo zimná čerešňa.

Názov „ashwagandha“ popisuje vôňu jeho koreňa, čo znamená „ako kôň“. Podľa definície ashwa znamená kôň.

ASHWAGANDHA RECENZIA - OBSAH ČLÁNKU

Ľudia používajú túto bylinu ako všeobecné tonikum na zvýšenie energie a zníženie stresu a úzkosti. Niektorí tiež tvrdia, že bylina môže byť prospešná pre určité druhy rakoviny, Alzheimerovu chorobu a úzkosť.

Je potrebný ďalší výskum, pretože sľubné štúdie o zdravotných výhodách ashwagandhy sa doposiaľ uskutočňovali hlavne na zvieratách.

Tento článok sa venuje tradičnému použitiu ashwagandhy, spôsobu jej užívania a dôkazom možných zdravotných výhod pre naše zdravie.

Na čo ľudia používajú Ashwagandhu?

Ashwagandha je dôležitou bylinou v ajurvédskej medicíne. Jedná sa o jeden z najstarších lekárskych systémov na svete a jeden z indických systémov zdravotnej starostlivosti.

V ajurvédskej medicíne sa ashwagandha považuje za rasayanu. To znamená, že pomáha udržiavať mladosť, psychicky aj fyzicky.

Existujú určité dôkazy, ktoré naznačujú, že bylina môže mať neuroprotektívne a protizápalové účinky. Zápal je základom mnohých zdravotných stavov. Zmiernenie zápalu môže chrániť telo pred rôznymi stavmi.

Ľudia napríklad používajú ašvagandu na liečbu nasledujúcich stavov:

  • stres
  • úzkosť
  • únava
  • bolesť
  • kožné ochorenia
  • cukrovka
  • artritída
  • epilepsia

Pri rôznych úpravách sa využívajú rôzne časti rastliny, vrátane listov, semien a plodov.

Aké sú zdravotné benefity užívania Ashwagandhy?

Vedecké štúdie naznačujú, že ashwagandha môže byť prospešná pri mnohých ochoreniach.

Existujú určité dôkazy podporujúce použitie ashwagandhy pre:

Stres a úzkosť

Ashwagandha môže mať upokojujúci účinok na príznaky úzkosti.

Štúdia z roku 2000 naznačila, že Ashwagandha mala porovnateľný účinok na zníženie úzkosti s lorazepamom, čo naznačuje, že ashwagandha môže byť rovnako účinná pri znižovaní úzkosti. Vedci však túto štúdiu uskutočnili na myšiach, nie na ľuďoch.

V štúdii uskutočnenej na ľuďoch z roku 2019 vedci zistili, že užívanie dennej dávky 240 miligramov (mg) ashwagandhy významne znížilo hladinu stresu u ľudí v porovnaní s placebom. To zahŕňalo zníženú hladinu kortizolu, ktorý je stresovým hormónom.

V ďalšej štúdii uskutočnenej na ľuďoch z roku 2019 viedlo užívanie 250 mg alebo 600 mg Ashwagandhy denne k nižším hladinám stresu, ktoré hlásili, ako aj k nižším hladinám kortizolu.

Aj keď je tento výskum sľubný, vedci musia zhromaždiť oveľa viac údajov, kým bude bylina odporúčaná na liečbu úzkosti.

Artritída

Ashwagandha môže pôsobiť ako prostriedok na zmiernenie bolesti, ktorá zabráni tomu, aby signály bolesti prešli pozdĺž centrálneho nervového systému. Môže mať aj niektoré protizápalové vlastnosti.

Z tohto dôvodu niektoré výskumy preukázali jej účinnosť pri liečbe foriem artritídy vrátane reumatoidnej artritídy.

Malá štúdia z roku 2015 na 125 ľuďoch s bolesťami kĺbov zistila, že bylina má potenciál ako možnosť liečby reumatoidnej artritídy.

Zdravie srdca

Niektorí ľudia používajú Ashwagandhu na zlepšenie zdravia svojho srdca, vrátane:

  • zníženia vysokého krvného tlaku
  • zníženia vysokého cholesterolu
  • zmiernenia bolesti na hrudníku
  • prevencie srdcových chorôb

Existuje však len málo výskumov na podporu týchto výhod.

Jedna štúdia uskutočnená na ľuďoch z roku 2015 naznačuje, že extrakt z koreňa ashwagandha môže zvýšiť kardiorespiračnú vytrvalosť človeka, čo by mohlo zlepšiť zdravie srdca. Je však potrebný ďalší výskum.

Liečba alzheimera

Podľa prehľadu z roku 2011 niekoľko štúdií skúmalo schopnosť ashwagandhy spomaliť alebo zabrániť strate mozgových funkcií u ľudí s neurodegeneratívnymi stavmi, ako sú Alzheimerova choroba, Huntingtonova choroba a Parkinsonova choroba.

Postupom týchto stavov sa poškodzujú časti mozgu a jeho spojovacie cesty, čo vedie k strate pamäti a funkcií. Toto preskúmanie naznačuje, že keď myši a potkany dostanú ashwagandhu v počiatočných štádiách ochorenia, môže byť schopná poskytnúť ochranu.

Rakovina

Rovnaké hodnotenie z roku 2011 tiež popisuje niekoľko sľubných štúdií, ktoré zistili, že ashwagandha môže byť schopná zastaviť rast buniek pri určitých druhoch rakoviny. To zahŕňa zníženie nádorov pľúc v štúdiách na zvieratách.

Ako užívať Ashwagandhu?

Dávkovanie ashwagandhy a spôsob, akým ju ľudia používajú, závisí od stavu, v ktorý dúfajú. Na základe moderných klinických štúdií neexistuje štandardné dávkovanie.

Rôzne štúdie používajú rôzne dávky. Niektoré výskumy naznačujú, že užívanie 250 – 600 mg denne môže znížiť stres. Iné štúdie používajú oveľa vyššie dávky.

Dávky v tobolkách často obsahujú 250 až 1 500 mg ashwagandhy. Bylina má formu kapsuly, prášku a tekutého extraktu.

Vyskúšajte aj skvelý doplnok Čagu sibírsku, pomocou ktorej môžete zmierniť ďalšie príznaky rôznych chorôb. Celý článok TU.

Existujú nejaké vedľajšie účinky?

Ľudia môžu zvyčajne tolerovať ashwagandhu v malých až stredných dávkach. Avšak nie je dostatok dlhodobých štúdií na úplné preskúmanie možných vedľajších účinkov.

Užívanie veľkého množstva ashwagandhy môže viesť k poruchám trávenia, hnačkám, nevoľnosti a zvracaniu. Môže to byť spôsobené podráždením črevnej sliznice.

Tehotné ženy by sa mali vyhýbať používaniu ashwagandhy, pretože to môže spôsobiť utrpenie plodu a predčasný pôrod.

Je možné, že bylinky obsahujú kontaminanty, ako sú ťažké kovy, alebo nemusia vôbec obsahovať skutočnú bylinu. Ľudia by si mali pred zakúpením akéhokoľvek produktu urobiť istý prieskum o výrobcovi – avšak v prípade našej recenzie ide o overený zdroj ashwagandhy.

12 preukázaných zdravotných výhod Ashwagandhy

Je klasifikovaná ako adaptogén, čo znamená, že vášmu telu môže pomôcť zvládať stres.

Ashwagandha tiež poskytuje množstvo ďalších výhod pre vaše telo a mozog.

Napríklad môže zvýšiť funkciu mozgu, znížiť hladinu cukru a kortizolu v krvi a pomôcť v boji proti prejavom úzkosti a depresie.

Pozrite si 12 zdravotných výhod ashwagandhy, ktoré podporujú aj vedecké výskumy.

Je starodávna liečivá bylina

Ashwagandha je jednou z najdôležitejších bylín v ajurvéde, ktorá je formou alternatívnej medicíny založenej na indických princípoch prírodného liečenia.

Používa sa už viac ako 3 000 rokov na zmiernenie stresu, zvýšenie energetickej hladiny a zlepšenie koncentrácie (zdroj).

Jej botanický názov je Withania somnifera a je tiež známy pod niekoľkými inými názvami, vrátane indického ženšenu a zimnej čerešne.

Rastlina ashwagandha je malý ker so žltými kvetmi, ktorý je pôvodom z Indie a severnej Afriky. Extrakty alebo prášok z koreňa alebo listov rastliny sa používajú na liečbu rôznych stavov.

Mnoho z jej prínosov pre zdravie sa pripisuje vysokej koncentrácii withanolidov, o ktorých sa preukázalo, že bojujú proti zápalom a množeniu nádorov (zdroj).

Ashwagandha je prominentná bylina v indickej ajurvédskej medicíne a stala sa obľúbeným doplnkom vďaka svojim zdravotným výhodám.

Môže znížiť hladinu cukru v krvi

V niekoľkých štúdiách sa preukázalo, že ashwagandha znižuje hladinu cukru v krvi.

Jedna štúdia vykonaná na skúmavke zistila, že zvyšuje sekréciu inzulínu a zlepšuje citlivosť na inzulín vo svalových bunkách (zdroj).

Niekoľko štúdií na ľuďoch tiež naznačilo, že môže znížiť hladinu cukru v krvi u zdravých ľudí aj u diabetikov (zdroj).

V 4-týždňovej štúdii u ľudí so schizofréniou navyše mali pacienti liečení ashwagandhou priemerné zníženie hladín cukru v krvi nalačno o 13,5 mg / dl v porovnaní s 4,5 mg / dl u tých, ktorí dostávali placebo.

Obmedzené dôkazy naznačujú, že ashwagandha znižuje hladinu cukru v krvi svojimi účinkami na sekréciu a citlivosť inzulínu.

Môže mať protirakovinové vlastnosti

Štúdie na zvieratách a na skúmavkách zistili, že andaferín – zlúčenina v ašvagandhe – pomáha indukovať apoptózu, čo je programovaná smrť rakovinových buniek (zdroj).

To tiež bráni množeniu nových rakovinových buniek niekoľkými spôsobmi.

Po prvé sa predpokladá, že andaferín podporuje tvorbu reaktívnych foriem kyslíka (ROS) vo vnútri rakovinových buniek a narúša ich funkciu. Po druhé, môže to spôsobiť, že rakovinové bunky sa stanú menej odolné voči apoptóze (zdroj).

Štúdie na zvieratách naznačujú, že môže pomôcť pri liečbe niekoľkých typov rakoviny, vrátane rakoviny prsníka, pľúc, hrubého čreva, mozgu a vaječníkov (zdroj).

Štúdie na zvieratách a skúmavkách preukázali, že andaferín, bioaktívna zlúčenina v ašvagande, podporuje odumieranie nádorových buniek a môže byť účinný proti niekoľkých typoch  rakoviny.

Môže znížiť hladinu kortizolu

Kortizol je známy ako stresový hormón, pretože vaše nadobličky ho uvoľňujú v reakcii na stres, ako aj v prípade, keď je hladina cukru v krvi príliš nízka.

Bohužiaľ, v niektorých prípadoch môže dôjsť k chronickému zvýšeniu hladiny kortizolu, čo môže viesť k vysokej hladine cukru v krvi a zvýšenému ukladaniu tukov v bruchu.

Štúdie preukázali, že ashwagandha môže pomôcť znížiť hladinu kortizolu (zdroj).

V jednej štúdii s chronicky stresovanými dospelými mali tí, ktorí doplnili ashwagandhu, signifikantne väčšie zníženie kortizolu v porovnaní s kontrolnou skupinou. U tých, ktorí užívali najvyššiu dávku, došlo v priemere k 30% zníženiu (zdroj).

Doplnok ashwagandha môže pomôcť znížiť hladinu kortizolu u chronicky stresovaných osôb.

Môže pomôcť znížiť stres a úzkosť

Ashwagandha je možno najlepšie známa pre svoju schopnosť znižovať stres.

Vedci tvrdia, že blokuje stresovú cestu v mozgu potkanov reguláciou chemickej signalizácie v nervovom systéme.

Niekoľko kontrolovaných štúdií na ľuďoch tiež preukázalo, že môže zmierniť príznaky u ľudí so stresovými a úzkostnými poruchami (zdroj).

V 60-dennej štúdii so 64 ľuďmi s chronickým stresom hlásili tí v skupine, ktorí konzumovali ashwagandhu, v priemere o 69% zníženie úzkosti a nespavosti, v porovnaní s 11% v skupine s placebom (zdroj).

V štúdiách na zvieratách i na ľuďoch sa preukázalo, že Ashwagandha znižuje stres a úzkosť.

Môže zmierňovať príznaky depresie

Aj keď to nebolo dôkladne preštudované, niekoľko štúdií naznačuje, že ashwagandha môže pomôcť zmierniť depresiu (zdroj).

V jednej kontrolovanej 60-dennej štúdii u 64 dospelých osôb hlásili tí, ktorí užívali 600 mg vysoko koncentrovaného extraktu ashwagandhy denne, 79% zníženie závažnej depresie, zatiaľ čo skupina s placebom zaznamenala 10% nárast (zdroj).

Obmedzený dostupný výskum naznačuje, že ashwagandha môže pomôcť znížiť depresiu.

Môže zvýšiť testosterón a zvýšiť plodnosť u mužov

Aj keď to nebolo dôkladne preštudované, niekoľko štúdií naznačuje, že ashwagandha môže pomôcť zmierniť depresiu (zdroj).

V jednej kontrolovanej 60-dennej štúdii u 64 dospelých osôb hlásili tí, ktorí užívali 600 mg vysoko koncentrovaného extraktu ashwagandhy denne, 79% zníženie závažnej depresie, zatiaľ čo skupina s placebom zaznamenala 10% nárast (zdroj).

Ashwagandha pomáha zvyšovať hladinu testosterónu a významne zvyšuje kvalitu a plodnosť spermií u mužov.

Môže zvýšiť svalovú hmotu a silu

Výskum ukázal, že ashwagandha môže zlepšiť zloženie tela a zvýšiť silu (zdroj).

V štúdii zameranej na stanovenie bezpečnej a efektívnej dávky pre ashwagandhu získali zdraví muži, ktorí denne užívali 750–1 250 mg práškového koreňa ashwagandhy, svalovú silu po 30 dňoch.

V inej štúdii mali tí, ktorí užívali ashwagandhu, výrazne väčšie prírastky svalovej sily a veľkosti. Taktiež viac ako zdvojnásobil ich zníženie percenta telesného tuku v porovnaní so skupinou s placebom (20).

Preukázalo sa, že ašvaganda zvyšuje u mužov svalovú hmotu, znižuje telesný tuk a zvyšuje silu.

Môže zmierňovať zápal

Niekoľko štúdií na zvieratách preukázalo, že ashwagandha pomáha znižovať zápal.

Štúdie na ľuďoch zistili, že zvyšuje aktivitu prirodzených zabíjačských buniek, čo sú imunitné bunky, ktoré bojujú proti infekcii a pomáhajú vám zostať zdravými (zdroj).

Ukázalo sa tiež, že znižuje markery zápalu, ako je C-reaktívny proteín (CRP). Tento marker súvisí so zvýšeným rizikom srdcových chorôb.

V jednej kontrolovanej štúdii mala skupina, ktorá užívala 250 mg štandardizovaného extraktu z ashwagandhy denne, v priemere 36% pokles CRP v porovnaní so 6% poklesom v skupine s placebom (zdroj).

Ukázalo sa, že ashwagandha zvyšuje aktivitu prirodzených zabíjačských buniek a znižuje markery zápalu.

Môže znižovať hladinu cholesterolu a triglyceridov

Okrem protizápalových účinkov môže ashwagandha pomôcť zlepšiť zdravie srdca znížením hladiny cholesterolu a triglyceridov.

Štúdie na zvieratách zistili, že významne znižuje hladinu týchto krvných tukov.

Jedna štúdia na potkanoch zistila, že znižovala hladinu celkového cholesterolu a triglyceridov o 53%, respektíve takmer o 45% (zdroj).

Zatiaľ čo kontrolované štúdie na ľuďoch uvádzali menej dramatické výsledky, pozorovali niektoré pôsobivé zlepšenia v týchto markeroch.

V 60-dennej štúdii s chronicky stresovanými dospelými zaznamenala skupina užívajúca najvyššiu dávku štandardizovaného extraktu z ashwagandhy 17% pokles LDL (zlého) cholesterolu a 11% pokles triglyceridov (zdroj).

Ashwagandha môže pomôcť znížiť riziko srdcových chorôb znížením hladiny cholesterolu a triglyceridov.

Môže zlepšiť mozgové funkcie vrátane pamäte

Štúdie na skúmavkách a na zvieratách naznačujú, že ashwagandha môže zmierniť problémy s pamäťou a mozgovými funkciami spôsobené úrazom alebo chorobou (zdroj).

Výskum ukázal, že podporuje antioxidačnú aktivitu, ktorá chráni nervové bunky pred škodlivými voľnými radikálmi.

V jednej štúdii sa u potkanov s epilepsiou, ktorí boli liečení ashwagandhou, takmer úplne zmenila porucha priestorovej pamäte. Pravdepodobne to bolo spôsobené znížením oxidačného stresu (zdroj).

Aj keď sa ashwagandha tradične používa na zvýšenie pamäti v ajurvédskej medicíne, v tejto oblasti sa uskutočnilo iba malé množstvo ľudských výskumov.

V jednej kontrolovanej štúdii hlásili zdraví muži, ktorí denne užívali 500 mg štandardizovaného extraktu, významné zlepšenie ich reakčného času a výkonu úloh v porovnaní s mužmi, ktorí dostávali placebo (zdroj).

Ďalšia 8-týždňová štúdia na 50 dospelých ukázala, že užívanie 300 mg extraktu z koreňa ashwagandhy dvakrát denne významne zlepšilo celkovú pamäť, výkon úloh a pozornosť (zdroj).

Doplnky Ashwagandha môžu zlepšiť mozgové funkcie, pamäť, reakčný čas a schopnosť vykonávať úlohy.

Je bezpečná pre väčšinu ľudí a je voľne dostupná

Ashwagandha je bezpečný doplnok pre väčšinu ľudí, aj keď nie sú známe jej dlhodobé účinky.

Niektorí jedinci by ju však nemali užívať, vrátane tehotných a dojčiacich žien.

Ľudia s autoimunitnými chorobami by sa tiež mali vyhnúť ashwagandhe, pokiaľ im to nedovolí poskytovateľ zdravotnej starostlivosti. Patria sem ľudia s ochorením, ako je reumatoidná artritída, lupus, Hashimotova tyroiditída a cukrovka 1. typu.

Pacienti užívajúci lieky na ochorenie štítnej žľazy by mali byť navyše pri užívaní ashwagandhy opatrní, pretože u niektorých ľudí môžu zvyšovať hladinu hormónov štítnej žľazy.

Môže tiež znížiť hladinu cukru v krvi a hladinu krvného tlaku, takže ak ju budete užívať, bude možno potrebné upraviť dávkovanie liekov.

Odporúčané dávkovanie ashwagandhy závisí od typu doplnku. Extrakty sú účinnejšie ako surový koreňový alebo listový prášok z ashwagandhy. Nezabudnite postupovať podľa pokynov na štítkoch.

Štandardizovaný koreňový extrakt sa bežne užíva v kapsulách s obsahom 450 – 500 mg jedenkrát alebo dvakrát denne.

Aj keď je ashwagandha pre väčšinu ľudí bezpečná, niektorí jedinci by ju nemali používať, pokiaľ na to nemá oprávnenie od svojho poskytovateľa zdravotnej starostlivosti. Štandardizovaný koreňový extrakt sa bežne užíva v kapsulách s obsahom 450 – 500 mg jedenkrát alebo dvakrát denne.

Ako som užíval Ashwagandhu?

Nehľadajte na tom nič zložité, držal som sa odporúčaného dávkovania. Užíval som 1-2 tabletky ashwagandhy denne, snažil som sa vždy po jedle a zapil som ich dostatočným množstvom vody.

Pri tomto dávkovaní vám jedno celé balenie vydrží až na 45 dní. 

Moja osobná skúsenosť s Ashwagandha

Ashwagandha je bylinná liečba v ajurvédskej medicíne. Niektoré štúdie naznačujú, že ashwagandha môže mať celý rad zdravotných výhod vrátane zníženia stresu a úzkosti a zlepšenia artritídy.

Tehotné ženy a ľudia s existujúcim zdravotným stavom by sa mali pred použitím ashwagandhy porozprávať so svojím lekárom.

Ja som s užívaním Ashwagandhy maximálne spokojní, po 2 týždnoch pociťujem zníženie stresu a úzkosti, uvidíme ako sa ale postupom času prejavia ďalšie skvelé benefity, určite sa o to však s Vami rád podelím.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Ing. Dávid Škola
Ing. Dávid Škola

Zakladateľ projektu. Venujem sa recenzií produktov už dlhší čas, vždy daný produkt sám vyskúšam, detailne preštudujem všetko o danom produkte a až potom napíšem recenziu. Mojím hlavným cieľom je vyriešiť zákazníkov problém a tak pristupujem aj k písaniu recenzií.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Ashwagandha
Author Rating
51star1star1star1star1star
Product Name
Ashwagandha
Price
33
Product Availability
Available in Stock