Najlepšie diéty 2021, ktoré naozaj fungujú! Vlastná skúsenosť!

Najlepšie diéty, ktoré odporúčame:

Ako vyzerá najúčinnejšia redukčná diéta? Aké typy diét sú pre chudnutie najúčinnejšie? Ktorú najrýchlejšiu diétu vyskúšať a ktorá za to nestojí? Všetko potrebné sa dozviete v recenzii najlepších diét.

NAJLEPŠIE DIÉTY - OBSAH ČLÁNKU

Najlepšie diéty

Keto diéta

Keto diéta je diéta, pri ktorej vyhadzujete sacharidy a nahrádzate ich tukmi a bielkovinami. Keto je poslednou dobou veľmi trend a to ako z dôvodu veľmi účinných a rýchlych váhových úbytkov, tak i kvôli svojim zdravotným benefitom, ktoré nášmu telu môže prinášať.

Jedná sa o štýl stravovania, pri ktorom sa vysadia sacharidy takmer na minimum. Povolené je len asi 5% sacharidov denne (5% z denného príjmu). Ale čím menej, tým lepšie. Robí sa to za účelom dosiahnutia ketózy – efektu rýchleho schudnutia. Ketóza je stav, do ktorého sa vaše telo dostane, keď mu nedodávate sacharidy. Ide o to, že vaše telo vlastne tak nejako „prepne“ a začne si brať energiu z tukov, narozdiel od bežného stravovania, kedy si berie energiu zo sacharidov. Na základe toho si samozrejme berie energiu aj z telesných tukov a preto je keto diéta práve tak efektívna. Telo tuky veľmi rýchlo schudne, preto je s diétou možné schudnúť naozaj veľa za relatívne krátku dobu.

Pri keto diéte môžete jesť mäso v akejkoľvek podobe, vajcia, mliečne výrobky, niektorú zeleninu, ovocie s nízkym obsahom cukru, tuky, orechy a semienka, korenie, niektoré čokolády (veľa kakaové, bez cukru). Naopak by ste sa mali vyvarovať obilninám, cukrom, pochutinkám, niektorej zelenine či ovocí s vysokým obsahom cukrov, alebo napríklad alhokolu.

Low carb diéta

Low carb je vlastne taká obdoba keto diéty. Jedná sa o stravovací štýl, kedy zase vysádzame sacharidy a nahrádzame ich tukmi a bielkovinami, avšak už nie tak razantne. Low carb povoľuje oveľa viac potravín, nevadia napríklad také strukoviny, ktoré sú tak nejako na pomedzí povolenia a zakázania pri keto (obsahujú sacharidy, ale v menšom množstve – pre ketózu teda nie sú vhodné, ale pre low carb nevadí). Pri low carb sa už nemusíte držať v ketóze.

Jesť by ste mali hlavne bez sacharidov, ale už to nie je tak strašne prísne ako je tomu u keto diéty. Chudnutie je na low carb asi o niečo pomalšie, než je tomu u keto diéty. Veľa ľudí preto začína keto diétou a potom prechádza na low carb. 

Bezsacharidové stravovanie má veľa pozitívnych efektov na naše zdravie či štíhlu líniu, preto ak chcete rýchlo schudnúť pomocou diéty, môžu byť tieto dve práve tou správnou voľbou. Môžete skúsiš low carb diétu pomocou doplnkov výživy Chia Shake – ktoré som už recenzoval.

Dukanova diéta

Dukanova diéta je pomerne striktný štýl stravovania vytvorený pre chudnutie. Ide o diétu s vysokým obsahom bielkovín a nízkym obsahom sacharidov. Diéta je rozdelená do štyroch fáz – dvoch fáz chudnúcich a dvoch fáz udržiavacích. Ako dlho v každej fáze zostanete, záleží na tom, koľko váhy chcete schudnúť. Každá fáza má svoj vlastný diétny vzorec. Meno diéta nesie podľa svojho zakladateľa – odborníka na výživu a dietológa – Pierre Dukan.

Ako Dukanova diéta funguje: Fáza chudnutia je založená primárne na konzumáciu neobmedzeného množstva bielkovín a pri diéte povinných ovsených otrúb. Ďalšiu fázu zahŕňajú pridanie neškrobové zeleniny, nasledované vybranými sacharidmi a tukmi. V priebehu diéty sa v podstate postupne vraciate k normálnemu jedálničku tým začnete teda veľmi striktne a postupne akoby „uvoľňujete“ pravidlá a vraciate sa späť do klasického jedálnička. 

Dukanova diéta zatiaľ nie je príliš vedecky preskúmaná. Jedná sa o veľmi striktnú diétu a jej jednoznačnou výhodou je rýchly váhový úbytok. Okrem toho však neboli zaznamenané žiadne ďalšie pozitívne účinky diéty na organizmus. Diéta by sa nemala držať dlhodobo.

Atkinsonova diéta

Atkinsonova diéta je špeciálna low-carb diéta na chudnutie. Jej zástancovia tvrdia, že môžete schudnúť tým, že budete jesť toľko bielkovín a tukov, koľko chcete, ak sa kompletne vyhnete sacharidom. V praxi to potom vyzerá tak, že môže jesť koľko sa vám zapáči, len nesmiete prijímať sacharidy – to je, čo? Jedným z dôvodov, prečo sú nízkosacharidové diéty tak účinné pri chudnutí (keď odmyslíme ketózu), je to, že znižujú vašu chuť k jedlu. To spôsobí, že budete jesť menej kalórií, bez toho aby ste na to museli myslieť.

Atkinsonova diéta je rozdelená do štyroch fáz. Začína indukčnou fázou, počas ktorej dva týždne jete menej ako 20 gramov sacharidov denne. Ďalšia fáza zahŕňajú pomalé znovuzavedenie zdravých sacharidov späť do jedálnička a to vo chvíli, keď sa začnete približovať svojej vysnívanej váhe. Atkinsonova diéta bola rozsiahle študovaná a bolo zistené, že skutočne vedie k rýchlejšiemu úbytku hmotnosti ako nízkotučnej diéty. Iné štúdie tiež poznamenávajú, že sú nízkosacharidové diéty sú veľmi užitočné pri chudnutí. Sú obzvlášť účinné pri znižovaní brušného tuku – najnebezpečnejšieho tuku, ktorý sa hromadí vo vašej brušnej dutine.

Diéta nesie mnoho ďalších výhod, avšak u Atkinsonovej diéty by ste si mohli povedať „aha, tak teraz môžem jesť o sto šesť“ – preto by diéta mohla byť špekulatívna. Vysadením sacharidov sa totiž dá veľmi rýchlo schudnúť. Keď sa ale budete prejedať, aj keď bezsacharidov, je chudnúci účinok málo pravdepodobný.

Vegánska diéta

Vegánska diéta je skôr tak nejako celkovo štýl života, než diéta na chudnutie. Dá sa ňou však aj schudnúť. Vegánska strava zakazuje všetky živočíšne produkty z etických, ekologických, alebo napríklad zdravotných dôvodov. Vegánstvo je tiež spojené s odporom proti vykorisťovaniu zvierat a krutosťou. Vegánstvo je prísnejšia forma vegetariánstva, preto sa tiež odporúča začať pri vegetariánstve a postupne prejsť k vegánstvu. Okrem zákazu mäsa vylučuje vegánstvo aj mliečne výrobky, vajcia a všetky produkty živočíšneho pôvodu, ako je želatína, med, srvátka, kazeín a dokonca niektoré formy vitamínu D3. Úbytok na váhe: Vegánska strava sa javí aj ako veľmi účinná pri chudnutí, pretože vďaka jej formátu vlastne jete málo tuku a veľa vlákniny.

Rastlinná strava súvisí so zníženým rizikom srdcových ochorení, cukrovkou typu 2 a mnoho ďalšieho. Obmedzenie spracovaného mäsa môže tiež znížiť riziko Alzheimerovej choroby a úmrtí na srdcové choroby alebo rakovinu. Nevýhodou je, že keďže vegánska strava úplne vylučuje živočíšnu stravu, môžu mať vegáni problémy s príjmom určitých živín, vrátane vitamínu B12, vitamínu D, jódu, železa, vápnika, zinku a omega-3 mastných kyselín a ďalších.

Paleo diéta

Paleo diéta je síce štýl stravovania, ale je to aj tak trochu štýl myslenia. Diéta totiž tvrdí, že by ste mali jesť také potraviny, ktoré by boli schopní jesť aj naši predchodcovia v čase paleolitu – odtiaľ pochádza aj názov diéty – diéta paleolitická. A čo to znamená? Podľa tejto diéty by sme sa mali stravovať ako niekto, kto v čase paleolitu nemal inú možnosť, než loviť, či zbierať plody. Veľkou zložkou Paleo diéty je samozrejme mäso – hydina, červené mäso, či ryby. Ďalej je možné jesť vajcia, môžeme jesť niektoré tuky (maslo, masť, kokosový olej, olivový olej), ale prevažne, z čoho by sa naša strava mala skladať je zelenina a bobule, orechy a ovocie. Čo je naopak pri diéte zakázané sú všetky potraviny, ktoré sa dajú zohnať vypestovaním, či chovom dobytka.

Ide napríklad o všetky obilniny, pšenica, kukurica, pohánka, quinoa, šošovica, strukoviny a sója. Ďalej je zákaz mlieka a mliečnych výrobkov – to v dobe paleolitu vôbec neexistovalo. Potom aj zákaz cukru, keďže je z trstiny, ktorá sa pestuje. No a celkovo by človek pri tejto diéte nemal jesť vlastne takmer žiadne sacharidy okrem tých, obsiahnutých v ovocí a zelenine.

Prečo toto vôbec niekoho napadlo? Teória spočíva v tom, že väčšina moderných ochorení a problémov môže súvisieť so západnou stravou a konzumáciou obilnín, mliečnych výrobkov a spracovaných potravín. Hoci je diskutabilné, či táto strava skutočne poskytuje rovnaké potraviny, aké jedli naši predkovia, je spojená s niekoľkými pôsobivými prínosmi pre zdravie. Niektoré menej striktiné verzie Paleo stravy umožňujú mliečne výrobky ako syr a maslo, rovnako ako hľuzy ako zemiaky a sladké zemiaky, tomu sa potom hovorí Primal diéta. Niekoľko štúdií a veľa skúseností navyše ukázalo, že Paleo diéta môže viesť k významnému úbytku hmotnosti a zmenšeniu veľkosti pasu. Najviac sa zdá, že je diéta účinná pri znižovaní rizikových faktorov pre srdcové choroby, ako je cholesterol, cukor v krvi, triglyceridy v krvi a krvný tlak.

Intermittent Fasting

Čiže ide o prerušovaný pôst. Tento štýl stravovania je veľmi špecifický, ale pre veľa ľudí sa tiež ukazuje ako veľmi účinný. Ide o štýl, v ktorom striedate „obdobie hladu“ a „obdobie jedla“. V praxi to potom vyzerá tak, že napríklad 16 hodín denne nejete vôbec nič a zvyšných 8 hodín môžete zjesť čo vás len napadne. Nejedná sa teda o žiadne obmedzovanie potravín, naopak obmedzujete a kontrolujete, kedy jete. Možno ho teda považovať skôr za stravovací režim než za jedálniček.

Medzi najobľúbenejšie spôsoby, ako dodržiavať Intermittent fasting sú: Metóda 16/8 zahŕňa preskočenie raňajok a obmedzenia vášho denného stravovacieho obdobia na osem hodín a následného hladovania po zostávajúcich 16 hodín dňa. Metóda jesť-zastaviť-jesť zahŕňa 24 hodinový pôst raz alebo dvakrát týždenne po sebe nenasledujúcich dňoch – to znamená, že jete ako chcete a dva dni v týždni nejete vôbec nič. Diéta 5: 2 dva dni v týždni, ktoré nejdú po sebe, obmedzíte príjem na 500-600 kalórií. Po zvyšných päť dní príjem neobmedzujete. Obdoba predchádzajúcej verzie. Warrior Diet: Jete malé množstvo surového ovocia a zeleniny počas dňa a jedno obrovské jedlo v noci.
 

Prerušovaný pôst sa bežne používa pri chudnutí, pretože vás učia relatívne ľahkému obmedzeniu kalórií. To vás môže prinútiť jesť aj menej kalórií celkovo – ak sa nebudete v „období jedla“ zbytočne prejedať, to by naopak mohlo viesť k opačným výsledkom. Prerušovaný pôst je pri chudnutí všeobecne veľmi úspešný. Ukázalo sa, že spôsobuje úbytok hmotnosti o 3-8% po dobu 3-24 týždňov, čo je v porovnaní s väčšinou ostatných diét veľmi dosť. Okrem toho, že spôsobí menšiu stratu svalovej hmoty ako štandardné obmedzenie kalórií, môže krátkodobo zvýšiť váš metabolizmus. Prerušovaný pôst môže tiež znížiť známky zápalu, hladinu cholesterolu, triglyceridov v krvi a hladinu cukru v krvi. Má aj však svoje nevýhody. Hoci prerušovaný pôst je bezpečný pre zdravých jedincov, nemusí vyhovovať všetkým. Niektoré štúdie tiež poznamenávajú, že pôst nie je tak výhodný pre ženy, ako pre mužov.

Nízkotučná diéta

Nízkotučné diéty už sú skôr trendom minulých rokov. Tuk je jedna z troch makroživín (spolu so sacharidmi a bielkovinami), ale na rozdiel od tých ďalších dvoch obsahuje 9 kilokalórií na 1 gram tuku. Sacharidy aj bielkoviny obsahujú iba 4 kilokalórie na 1 gram. Čo je celkom rozdiel. Tu asi vzniklo aj tvrdenie, že sa po tukoch priberá viac, čo je teda na jednu stranu trochu pravda, ale na druhú stranu je to tak trochu nezmysel. Pri nízkotučnej diéte vyhadzujete tuky natoľko, že by mali tvoriť iba 10% denného príjmu kalórií. Pri diéte by ste teda mali prijímať veľa sacharidov a bielkovín. Takáto nízkotučná diéta samozrejme už nie je tak efektívna, ako sú predchádzajúce diéty.

Táto diéta sa osvedčila ako veľmi úspešná u obéznych jedincov, ktorí potrebovali schudnúť naozaj veľa. Pre bežné chudnutie je však pravdepodobne lepšie vybrať si iný stravovací štýl. Niektoré štúdie však naznačujú, že diéty s nízkym obsahom tuku môžu zlepšiť niekoľko rizikových faktorov pre srdcové choroby, vrátane vysokého krvného tlaku, vysokého cholesterolu a markerov zápalu. Na druhú stranu, obmedzenie tuku môže spôsobiť dlhodobé problémy, pretože tuk hrá vo vašom tele mnoho dôležitých rolí. Patrí medzi ne pomoc pri budovaní bunkových membrán a hormónov a tiež schopnosť tela vstrebávať vitamíny rozpustné v tukoch.

Suma sumárum teda nízkotučná diéta existuje a môžete ju zvážiť, avšak pravdepodobne nebude tak efektívna ako napríklad nízkosacharidová diéta.

Čo je to diéta

Keď u nás na Slovensku niekto povie „som na diéte“, predstavíte si, že si odopiera množstvo potravín a núti sa jesť jedlá, ktoré mu nechutia, za účelom rýchleho schudnutia. Význam slova „diéta“ ​​je však dosť iný. Slovo „diéta“ znamená v angličtine „strava“. Diéta teda znamená štýl stravovania. Preto, keď vám niekto povie, že drží diétu, znamená to vlastne, že dodržiava určitý štýl stravovania. Diéta ako taká nie je žiadne hladovanie, ani nútenie sa do príšerných zmien, ktoré by vám vo výsledku priniesli niečo oveľa horšie.

Ako sme už načal, diétou sa myslí úprava jedálnička a držanie sa určitých štandardov, ktoré si sami určíte a ich následné dodržiavanie na rôzne účely.

Keto dieta - všetko čo potrebujete vedieť

Aký je zmysel diét?

Cieľom diéty môže byť buď redukcia váhy – množstvo diét sa zameriava na schudnutie, pod týmto zmyslom aj diéty najčastejšie poznáme. Ďalším dôvodom diéty môže byť napríklad choroba. Tieto diéty potom bývajú predpísané lekárom a nie je príliš vhodné sa do nich pustiť na vlastnú päsť bez diagnózy profesionála, obzvlášť ak nie ste zdravý jedinec.

Za ďalším cieľom diéty by sme mohli označiť niečo špecifické, ako je napríklad zvýšenie kvality vlasov, či nechtov, alebo kože, Ďalej potom existujú aj diéty na pribratie svalov alebo diéty na celkové zlepšenie imunity a podobne. S diétou sa spája aj detoxikácia organizmu, kedy sa v podstate jedná o diétu v oveľa kratšom časovom úseku.