Sulforafan - Prírodná zlúčenina so zázračnými účinkami?

Sulforafan je prírodná rastlinná zlúčenina, ktorá sa nachádza v mnohých zeleninách, ako je brokolica, kapusta, karfiol a kel.

Rastlinná zlúčenina sulforafan je často spájaná s prínosmi pre zdravie, ako je zlepšenie zdravia srdca a trávenia.

V tejto recenzii je uvedený prehľad sulforafanu vrátane jeho výhod, možných vedľajších účinkov, zdrojov potravy, kde sa nachádza a najlepšia tabletková forma sulforafanu na trhu. Poďme na to!

Ak chcete posilniť svoje zdravie, pozrite si náš článok o CBD oleji alebo o omega 3 mastných kyselinách.

SULFORAFAN - OBSAH ČLÁNKU

Čo je sulforafan?

Sulforafan (Sulforaphane) je zlúčenina bohatá na síru, ktorá sa nachádza v zelenine, ako je brokolica a kapusta. Ukázalo sa, že poskytuje rôzne zdravotné výhody.

Sulforafan sa aktivuje pri kontakte glukorafanínu s myrozinázou, rodinou enzýmov, ktoré zohrávajú úlohu v obrannej reakcii rastlín.

Enzýmy myrozinázy sa uvoľňujú a aktivujú iba pri poškodení rastliny. Preto musí byť zelenina nakrájaná, nasekaná alebo žuvaná, aby sa uvoľnila myrozináza a aktivoval sa sulforafan (zdroj).

Surová zelenina má najvyššiu hladinu sulforafánu. Jedna štúdia zistila, že surová brokolica mala desaťkrát viac sulforafanu ako varená brokolica (zdroj).

Najlepším spôsobom, ako optimalizovať hladinu sulforafanu pri varení, môže byť zelenina v pare jednu až tri minúty (zdroj).

Najlepšie je pripravovať zeleninu pod 140 ° C, pretože prekročenie tejto teploty vedie k strate glukozinolátov, ako je glukorafanín (zdroj).

Z tohto dôvodu je najlepšie vyhnúť sa vareniu alebo mikrovlnnej rúre. Namiesto toho zeleninu konzumujte surovú alebo mierne podusenú, aby ste maximalizovali jej obsah sulforafánu.

Sulforafan - Kvalitný doplnok, ktorý odporúčam

Benefity Sulforafanu

Štúdie na zvieratách, skúmavkách a ľuďoch naznačili, že sulforafan môže mať množstvo zdravotných výhod.

Môže mať protirakovinové účinky

Rakovina je potenciálne smrteľné ochorenie charakterizované nekontrolovaným rastom buniek.

Preukázalo sa, že sulforafan má protirakovinové vlastnosti v mnohých štúdiách na skúmavkách a na zvieratách, ktoré znižujú veľkosť aj počet rôznych typov rakovinových buniek (zdroj).

Sulforafan môže tiež zabrániť rastu rakovinových buniek uvoľňovaním antioxidačných a detoxikačných enzýmov, ktoré chránia pred karcinogénmi – látkami, ktoré spôsobujú rakovinu (zdroj).

Pamätajte, že tieto štúdie používajú koncentrovanú formu sulforafanu, takže nie je jasné, či množstvá nachádzajúce sa v čerstvých potravinách majú rovnaký účinok.

A čo viac, stále nie je jasné, či by sa sulforafan mohol v klinickom prostredí použiť na zníženie rizika rakoviny a zníženie rastu rakoviny u ľudí.

To znamená, že populačné štúdie spájajú vyšší stravovací príjem zeleniny, ako je brokolica, s výrazne zníženým rizikom rakoviny (zdroj).

Vedci sa domnievajú, že zlúčeniny v tejto zelenine – vrátane sulforafanu – sú zodpovedné za potenciálne protirakovinové vlastnosti (zdroj).

Môže podporovať zdravie srdca

Štúdie na skúmavkách aj na zvieratách ukazujú, že sulforafan môže podporovať zdravie srdca mnohými spôsobmi (zdroj).

Napríklad sulforafan môže prospievať zdraviu srdca znižovaním zápalu. Zápal môže viesť k zúženiu vašich tepien – čo je hlavná príčina srdcových chorôb (zdroj).

Výskum na potkanoch tiež naznačuje, že sulforafan môže znižovať vysoký krvný tlak, čo môže predchádzať srdcovým chorobám (zdroj).

Napriek týmto sľubným zisteniam je potrebný ďalší výskum s cieľom zistiť, či by sulforafan mohol zlepšiť zdravie srdca u ľudí.

Brokolica

Môže mať antidiabetické účinky

Cukrovka 2. typu je chronické ochorenie postihujúce milióny ľudí na celom svete.

Pacienti s cukrovkou typu 2 nemôžu účinne prenášať cukor z krvi do buniek, čo sťažuje udržanie zdravej hladiny cukru v krvi.

12-týždňová štúdia u 97 ľudí s diabetom 2. typu skúmala, ako konzumácia extraktu z brokolicových klíčkov – čo zodpovedá 150 µmol sulforafanu – každý deň ovplyvňovalo hladinu cukru v krvi (zdroj).

Štúdia zistila, že sulforafan účinne znížil hladinu cukru v krvi nalačno o 6,5% a zlepšil hemoglobín A1c, marker dlhodobej kontroly hladiny cukru v krvi. Tieto účinky boli obzvlášť silné u účastníkov, ktorí boli obézni so zlou kontrolou diabetu.

Priaznivý účinok sulforafánu na hladinu cukru v krvi podporujú aj štúdie na zvieratách (zdroj).

Kel

Ďalšie zdravotné benefity

Štúdie ukazujú, že sulforafan môže mať aj ďalšie zdravotné výhody:

  • Môže liečiť určité príznaky autizmu. Štúdia s 29 mladými mužmi s autizmom zistila, že denné dávky 50–150 µmol sulforafanu po dobu 18 týždňov zlepšili príznaky autizmu, ako sú sociálna interakcia a verbálna komunikácia (zdroj).
  • Môže chrániť pred slnečným žiarením. Štúdie naznačujú, že sulforafan môže chrániť pred poškodením pokožky ultrafialovým žiarením (UV) spôsobeným slnkom (zdroj).
  • Môže chrániť pred poškodením mozgu. Podľa štúdií na zvieratách môže mať sulforafan potenciál na zlepšenie zotavenia a zníženie duševného úpadku po poranení mozgu (zdroj).
  • Môže zlepšiť zápchu. V 4-týždňovej štúdii u 48 dospelých osôb sa pri konzumácii 20 gramov brokolicových klíčkov bohatých na sulforafan zlepšili príznaky zápchy. Nebol zistený žiadny účinok na klíčky lucerny, ktoré neobsahujú sulforafan (zdroj).

Je dôležité poznamenať, že väčšina z týchto štúdií sa uskutočňovala na izolovaných ľudských bunkách alebo zvieratách.

Preto je potrebný ďalší výskum, ktorý by potvrdil, či by mal sulforafan rovnaké účinky na človeka.

Vedľajšie účinky Sulforafanu

Konzumácia sulforafánu v množstvách nájdených v zelenine sa považuje za bezpečnú s malými – ak vôbec – vedľajšími účinkami (zdroj).

Doplnky sulforafanu sú navyše k dispozícii na nákup v obchodoch so zdravou výživou a online predajcoch.

Tieto doplnky sú zvyčajne vyrobené z brokolice alebo výťažku z výhonkov brokolice a sú všeobecne koncentrované a obsahujú viac sulforafanu, ako sa prirodzene nachádza v potravinách.

Aj keď neexistujú žiadne odporúčania pre denný príjem sulforafanu, väčšina dostupných doplnkových značiek naznačuje, že užívate okolo 400 mikrogramov za deň – zvyčajne sa to rovná 1-2 kapsulám.

Mierne vedľajšie účinky sú spojené s doplnkami sulforafanu, ako je zvýšenie plynov, zápcha a hnačka (zdroj).

V akých potravinách nájdeme Sulforafan

Sulforafan je možné získať prirodzene z radu krížovej zeleniny. Táto zelenina poskytuje nielen sulforafan, ale aj mnoho ďalších dôležitých vitamínov, minerálov a antioxidantov.

Ak chcete zvýšiť príjem sulforafanu, zahrňte do svojej stravy viac z tejto zeleniny:

  • brokolicové klíčky
  • brokolica
  • karfiol
  • kel
  • ružičkový kel
  • kapusta, červená aj biela odroda
  • žerucha
  • rukola

Je dôležité nakrájať zeleninu skôr, ako ju zjete a poriadne ju rozžuť, aby sa aktivoval sulforafan z jeho neaktívnej formy, glukorafanínu.

Ak chcete optimalizovať príjem sulforafanu, konzumujte zeleninu surovú alebo tepelne upravenú pri teplotách nižších ako 140 ° C (4 zdroje).

Ak však chcete vždy dodržiavať pravidelné dávky – určite odporúčam si kúpiť tabletky obsahujúce sulforafan.

Karfiol

Kvalitný Sulforafan, ktorý odporúčam

Sulofaran Extra

Dávkovanie: 1 tabletka denne spolu s jedlom.

V balení nájdeme 60 kapsúl – vydrží 2 mesiace pravidelného používania.

Pomáha predchádzať rôznym chorobám.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Ing. Dávid Škola
Ing. Dávid Škola

Zakladateľ projektu. Venujem sa recenzií produktov už dlhší čas, vždy daný produkt sám vyskúšam, detailne preštudujem všetko o danom produkte a až potom napíšem recenziu. Mojím hlavným cieľom je vyriešiť zákazníkov problém a tak pristupujem aj k písaniu recenzií.